Reply To: Visuele inspiratie

Port Integral Forums De speeltuin Visuele inspiratie Reply To: Visuele inspiratie

Miko
Participant

Eva. Wat een goed idee.

Als het goed is dan beperkt de metamoderne kijk op het leven zich ook niet enkel tot de gedachtenwereld. Kunst loopt echter altijd (ver) voor. Ik heb Jordan Peterson eens horen zeggen: first come the artist, then the poets and then the philosophers. Je ziet het bijvoorbeeld bij Da Vinci, die in de 16e eeuw al uitgebreid onderzoek deed naar de anatomie:

Vitruvian Man

In de 18e eeuw, met de verlichting, was de systematische en rationale wereldbeschouwing echter pas echt doorgedrongen tot de wetenschap. 2 eeuwen later. Hetzelfde zie je met de impressionisten in de 19e eeuw. Wat zij voor het eerst deden was niet de werkelijkheid schilderen zoals hij is (wat Da Vinci nog wel deed) maar de werkelijkheid schilderen zoals hij op de schilder overkomt: aanvoelt zo je wilt. Zie bijvoorbeeld het volgende schilderij van Monet

Claud Monet - Impression Soleil Levant

Dit kan als voorloper worden gezien van het postmoderne denken, waarbij er grote aandacht uitgaat naar de subjectieve belevingswereld van een individu. Het postmodernisme heeft echter pas echt goed voet in de aarde gekregen aan de universiteiten in Frankrijk in de jaren ’60 en in de politiek wellicht pas op dit moment waarbij ‘Fake News’ aan de orde van de dag is. Fake news betekent: de werkelijkheid is zoals je hem waarneemt en geen objectief gegeven. Een construct. Monet zag dit in de 19e eeuw al.

De kunst loopt dus voor, ver voor. Denk ik.

Wat ik lijp zou vinden om een soort van ode te doen aan de kunst. Want als het klopt wat ik zeg, dan bestaat metamoderne kunst ook allang. Wat denk je in dit verband van het volgende schilderij?

Piet Mondriaan - Victory Boogie Woogie

Het is een reactie op zijn eerdere werk. Zie:

Piet Mondriaan - Composition C

Het project van Mondriaan zag het op de deconstructie van de werkelijkheid. Wat blijft er van de werkelijkheid over als je het reduceert tot zijn essentialia? Zijn antwoord: rode, blauwe en gele vlakken, zwarte lijnen en leegte (wit). De rest van de werkelijkheid is opgebouwd daaruit. Met de primaire kleuren en wit en zwart kun je alle overige kleuren maken en zelfs kromme lijnen zijn rechte lijnen als je maar genoeg inzoomt. Deze deconstructietendens is postmodern tot en met, denk ik. Wat the Victory Boogie Woogie echter, het kunstwerk wat daarna volgt, metamodern maakt, is dat hij na te hebben gedeconstrueerd, hij weer is gaan opbouwen. Voorbij de kritiek dus. Metamoderne kunst.

Daar moest ik net even aan denken. Wat ik wel zou willen doen is meer onderzoek naar de kunstgeschiedenis en kijken of ik ergens de eerste vruchten van het metamodernisme kan ontwaren. Wat ik hiervoor geschreven heb verzin ik grotendeels zelf, al denk ik dat er wel een waarheid in zit. Wat ik dus mogelijk toe kan voegen is een kader waarbinnen er iets gemaakt kan worden. Ik verdiep me graag in de kunst. Dit heeft al tijden mijn aandacht.

Mogelijk kan er een mooie serie volgen voor op de website. Aan de hand van wat jij en anderen maken en dan wil ik wel achtergrondinformatie zoeken en het een en ander toelichten. Mogelijk wil ik dan wel bijdragen aan de podcast.

Leuk plan 🙂