Zandbak OD: leren werken met emergentie

home Forums De zandbak Zandbak OD: leren werken met emergentie

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    mknopperts
    Participant

Hierbij een stand van zaken van deze zandbak. We zijn inmiddels 5x bij elkaar geweest. In de bijeenkomsten (gemiddeld 2 uur per keer) hebben we de tijd genomen om elkaar te leren kennen en uit te vinden wat we willen met deze zandbak.

Op dit moment komt dit neer op, uitgewerkt in AQAL:

Intentie:
    – de ‘leading edge’ van bewustzijn vormgeven in organisatieontwikkeling
    – doen aan onderzoek en ontwikkeling
    – er ook wat geld mee verdienen

Gedrag:
    – we delen, leren en bouwen
    – we proberen het uit
    – we cultiveren onze waarden

Waarden:
    – Transparantie
    – Eerlijkheid
    – Speelsheid
    – Groei
    – Moed

Structuur en vorm:
    – we werken met de emergerende toekomst
    – we maken prototypes
    – we implementeren het in het werkveld

Concreet werken we aan een workshop. Deze heeft als werktitel: “building trust in the we-space”
    Deze staat gepland voor begin november bij een nog te kiezen team. Hiervoor komt nu concreet een voetbalorganisatie in aanmerking. Ook onderzoeken we bij de universiteit voor Engels sprekende projectgroepen en is Lennart zich aan het oriƫnteren op mogelijkheden bij het postkantoor en het MaakLab.

We merken dat de workshop ontstaat uit de manier waarop wij een groep zijn geworden en met elkaar samenwerken.

De eerste bijeenkomsten gingen dus vooral over onze intenties voor de zandbak en elkaar leren kennen en vertrouwen opbouwen. Dit hebben we in diverse werkvormen gedaan. Afrikaans voorstellen is een werkvorm waarin je je voorstelt met een verhaal over je gezin van herkomst, opvoeding en de lessen die je hebt meegekregen en nog steeds gebruikt. Vervolgens hebben we gereflecteerd op onze verhalen en zicht gekregen op onze aangeleerde kwaliteiten en meer natuurlijke talenten. Ook hebben we elkaar feedback gegeven hierop.

In de laatste bijeenkomst konden we via de spanningen in de groep komen bij emergentie. Hier wil ik nu in het bijzonder bij stil staan. De check-in gaf ons de ruimte om te benoemen wat er goed gaat en waar spanningen zitten in ons initiatief. Dit bleken goede vragen te zijn voor het vervolg. We zijn blij met de voortgang en de groei in het vertrouwen. De spanning zat voor Lennart, Tullio en Isabelle vooral op de wat ‘formele’ manier van werken. Hierin nam ik de rol van ‘leidinggevende’ en zij automatisch de rol van ‘medewerker’. Ze ontdekten in een vorige bijeenkomst dat er een andere flow ontstond in hun gesprek nadat ik weg was. Mijn spanning zat op een gevoel van ‘herhaling van zetten’. Ik was vooral druk met het brengen van mijn eigen ervaring en werkvormen, maar niet met innoveren (wat natuurlijk de oorspronkelijke bedoeling was). Deze beide spanningen gaven een opmaat naar een andere manier van samenkomen. Via de check-in ontspon zich een gesprek in een wat lossere vorm. Hierin kon, vanuit het wederzijdse vertrouwen en openheid, iets nieuws ontstaan. Dit gaf op een andere manier weer vertrouwen in het creatieproces. Door in verbinding met elkaar het proces zijn gang te laten gaan, kon er iets nieuws geboren worden. Dit was voor ons allemaal een erg fijne ervaring en laat ons zien hoe creativiteit kan werken.

Door deze ervaringen konden we contouren maken voor onze workshop.
    Hierin zien we nu de volgende ingrediƫnten:
    1. werkwijzen aanbieden die het onderling vertrouwen vergroten
    2. helder krijgen van wat de intentie van de groep is
    3. inbrengen van wat er speelt op de realisatie van de intentie – flow en spanning
    4. een goed gesprek over wat er tevoorschijn is gekomen en wat er wil emergeren
    5. hierop reflecteren en ervan leren

Hierin nemen we als begeleiders deel aan dit co-creatieproces door gewoon mee te doen.

Ik merk dat ik erg blij ben met deze uitkomst. Deze emergerende toekomst is precies waarom ik ooit besloten heb om mijn werk op een andere manier te willen doen. Om ook meteen de weerbarstigheid ervan te ervaren. Ik merk dat organisaties (en leidinggevenden) vaak vastzitten in oude gewoonten en structuren, waardoor er eigenlijk weinig nieuws meer kan gebeuren. In mijn werk doe ik pogingen om mensen hiermee bekend en vertrouwd te maken, maar ontdek ook dat ik niet veel meer kan doen dan werken in de ‘zone van naast ontwikkeling’. Dit is de plek waar ik moet zijn, maar wat ik daar doe maakt nogal uit. Het is mijn verlangen om vormen te vinden die toegankelijk zijn, laagdrempelig en niet al te zweverig en tegelijkertijd mensen en groepen begeleiden om voorbij de angst te gaan. Daar ligt het goud en de transformatie. De werkvormen die er zijn, vragen veel van de betrokken leidinggevende. In de zin van de moed hebben om het te doen. Hierdoor is de drempel vaak te hoog. Zoals we de workshop nu hebben ingericht, geeft ruimte aan iets nieuws en laat het ontstaan in toegankelijke vorm.

Ik ben nieuwsgierig wat dit prototype gaat doen.

• This topic was modified 11 months, 4 weeks ago by mknopperts.
    • This topic was modified 11 months, 3 weeks ago by Port Integral.
Viewing 1 post (of 1 total)
Reply To: Zandbak OD: leren werken met emergentie
Your information: